Založ si blog

Nie je mi jedno, čím sa plní môj život

„Svojimi činmi kreslí človek svoju tvár.“ (J. P. Sartre)

Žmurk. Fotka. Úsmev. Žmurk. Fotka. Úspech. V detskejších rokoch občas som vo svojich fantasmagorických úvahách zablúdil tak hlboko, že som si predstavoval každé žmurknutie oka ako fotografiu. Sníval som, že všetky tieto obrázky si po životnom doputovaní môžem prezerať odkiaľsi z priestoru večnosti, usadený v pohodlnom kresle, a spomínať. Obraz každého dňa by tvorila mozaika z fotiek. Van Gogh, Picasso či Warhol by mohli každý svoj deň zachytiť výtvarne. Hemingway možno v poviedke, Sartre v eseji, Rúfus v básni a Beckett v divadelnej hre. Načo táto popletená úvaha?

Obzretie sa späť za našimi dňami nám vie napovedať mnoho. Čo sme robili, ako, s kým a kde, aký bol výsledok, čo nám to dalo, vzalo, ako sme sa posunuli vpred či vrátili vzad. Človek, keď chce, vie hodnotiť nielen na smrteľnej posteli či v starobe, ale každodenne. Ten, komu nevonia stereotyp a uspokojenie sa s priemerom, hľadá spôsoby, ako presahovať túto šedosť. Pátra po možnostiach zlepšenia sa. Jemu obzeranie sa späť pomáha. Nedávno uplynul rok, ako som si vymyslel prostriedok, ktorý mi je v tomto nápomocný.

Ide o obyčajný list papiera rozdelený na jednotlivé dni. Každý deň má svoje prázdne políčko. Do tohto priestoru si zaznačím to, čo som za uplynulý deň robil. Nepíšem si, samozrejme, o základných biologických potrebách (trónenie na WC…) a nevyhnutných úkonoch. Skôr udalosti také, ktoré mi zabrali určitý čas (najmä voľný čas) a na ich základe môžem zhodnotiť svoj deň. Napríklad značím si, že som bol v opere, v kostole či na futbal, že som čítal tú a tú knihu, že som pozrel onen film a strávil hodinku pri pive s priateľmi, že som napísal poviedku alebo sa vybral na prechádzku do prírody či na výlet. Poprípade že som strávil tri hodiny na facebooku. Na základe týchto záznamov následne zisťujem, čím plním svoje dni. Viem potom posúdiť, čo z toho dáva môjmu životu zmysel a čo ma na ceste k zmyslu brzdí. V čom by sa dalo ubrať, v čom pridať, v čom sa polepšiť atď. Niekedy aj pätnásť minút dennej investície času robí z dlhodobého pohľadu zázraky. Môj dobrý priateľ, s ktorým som sa za tento posledný rok delil o izbu, ma má ohľadom tohto za blázna. Vnímam to ako kompliment.

Filozof. S. Kierkegaard nám pripomína zodpovednosť za náš život. Podobne ako redaktor tvorí z písmen článok a zodpovedá sa zaň, tak sme aj my redaktormi svojho života, a ten tvoríme z dní, do ktorých máme tú česť sa zobudiť. Hocikto môže vytvoriť hotové dielo!

Každý deň je na jeho začiatku čistým papierom. A čistým môže byť aj na jeho konci. Ale potom načo žiť? Ak môžem konať, môj život bude hodnotným až vtedy, keď sa sebavyjadrím v činoch. Keď moju každodennosť opečiatkujem zmysluplnosťou. Podpíšem sa pod každý deň ako hrdý autor života. Nech väčšina z prežitých dní sa mi stane vydarenými obrazmi, za ktorými sa rád obzriem. Možno raz – z večnosti a z toho pohodlného kresla.

Žmurk. Úsmev. Žmurk…

„Medzi veľké objavy nášho storočia patrí poznanie, že zmenou postoja, môžeme zmeniť svoj život.“ (William James)

(Život je o otáznikoch – foto: Michal LumpArt Lunter)

(pomôcka k sebazlepšeniu)

 

a k zamysleniu sa niečo relaxačné pre Vaše uši TU

ak by ste mali chuť na ďalšie slová, pozývam Vás SEM

 

(zamyslenie sa – foto: Mirka Křivánková)

(Osvietený – foto: Juraj Kuboš)

Budík pre susedov

28.07.2021

„Išla by som už na tú dovolenku! Veď kým sa konečne začnú prázdniny, budeme vyzerať ako mátohy,“ hundre si ponad raňajky gymnazistka, ktorú opäť zobudilo tlmené vibrovanie budíka susedovcov zhora. „Linda, veď ty tak už aj vyzeráš,“ podpichne sestru jej o chvíľu mladšia dvojička Sofia a odpije si z kakaa. „Isté veci je potrebné jednoducho pretrpieť! Koľko [...]

Čas, vôľa a trpezlivosť

25.10.2020

Vôľa človeka úzko súvisí s ovocím jeho dní. Časom a ľuďmi ošúchané príslovie o trpezlivosti a ružiach pozná každý z nás. Už nie každému bývajú tieto slová dôverne známe aj v praktickej rovine. Ale aj tí, ktorí príslovie poznajú len z počutia, si môžu navôkol seba všímať, že vďaka trpezlivosti a vôli všeličo v živote skutočne rozkvitá. [...]

O opicu navyše

18.09.2020

„Oci, viem, že máš asi opicu, ale už by si zvládol šoférovanie?“ dobehlo za otcom dievča s mobilom v ruke a súrením v hlase. „Ale, Nely! Veď otec toho zasa tak veľa nevypil, len jednoducho nie je zvyknutý. Poznáš ho, vždy keď prídeme na letnú dovolenku na Liptov, ujo Vojto otvorí fľašu a otcovi veľa netreba,“ pripomenula jej mama, ktorá sa prehrabávala [...]

gangy, švédsko

Na podujatie švédskej Ľavicovej strany vtrhli útočníci, hlásia troch zranených

24.04.2024 23:24

Večerné podujatie v Štokholme malo byť o rastúcom fašizme vo Švédsku.

bombic

Británia rozhodla o vydaní extrémistu Bombica na Slovensko. Odkázal, že nikam nejde

24.04.2024 22:40

Rozhodnutie súdu nie je právoplatné, môže sa proti nemu odvolať.

ATACMS, vojna na Ukrajine

Kyjev už nasadil strely dlhého doletu ATACMS. Američania ich dodali tajne

24.04.2024 20:54

Zbrane prišli na Ukrajinu tento mesiac, oznámilo americké ministerstvo zahraničných vecí.

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

marcelpales

Marcel Páleš (1986) je členom Spolku slovenských spisovateľov a členom literárneho klubu Litera 2. V súčasnosti dramaturg v Rádiu Regina Stred, tiež redaktor a moderátor. Vyštudovaný učiteľ slovenského jazyka a etickej výchovy. Predtým redaktor v časopise, neskôr redaktor spravodajského portálu a metodik knižnice. ¤¤¤ Okrem mnohého iného ho zaujímajú diskusie o zmysle života, rád presahuje hranice priemernosti, miluje čítanie kníh a tiež čítanie ľudí. Keďže rád nachádza neobyčajné v obyčajnom, nájdete ho často strateného v pozorovaní kolobehu života. ¤ ¤ ¤ Jeho tvorba sa sústreďuje nielen na prózu a poéziu, ale rád sa pristavuje aj v úvahovo-esejistických vetách. ¤ ¤ ¤ Debutoval dobrodružným románom KEĎ SLNKO NEZAPADÁ. V roku 2011 zostavil s Petrom Papšom zbierku básní s názvom NULA (spoluautori: Pavel Hirax Baričák, Stanislav Háber, Miroslav Kapusta, Pavol Korba a Michal Ďuga). V súčasnosti sa od roku 2011 aktívne realizuje najmä prostredníctvom zoskupenia autorov pod názvom GENERÁCIA NULA (generacianula.sk). Nuláci pravidelne prinášajú rôzne kultúrne podujatia, predovšetkým autentické čítačky so živou hudbou. V roku 2013 vydal Marcel Páleš samostatnú básnickú zbierku VEĽKÝ TRESK A MALÁ TRESKA. V roku 2014 mu vyšla novela MALÝ PRÍBEH VEĽKEJ NÁDEJE. Ide o skutočný príbeh mladej ženy, ktorá sa pri vstupe do dospelosti musela popasovať so zákernou zhubnou chorobou. V rokoch 2013-2015 bol organizátorom a autorom myšlienky literárneho festivalu SLOVOMfest. V roku 2016 prichádza spolu s Michalom Várošíkom (RTVS) so zbierkou poviedok ROVNO V TRÁVE. V roku 2018 vydal samostatnú básnickú zbierku ZHRNUTÉ ZO STOLA. V roku 2019 zostavil knižnú zbierku tvorby členov Generácie Nula OKRÔCHANÝ TOPIER.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 121
Celková čítanosť: 415048x
Priemerná čítanosť článkov: 3430x

Autor blogu

Kategórie