Založ si blog

Pozrel som sa smrti do očí, aby som našiel život

Často používame slovné spojenie „narodiť sa druhý raz“ alebo „pozrieť sa smrti do očí“, no len keď to skutočne prežijete, viete, že za tými slovami sa skrýva omnoho viac. Preto vám opíšem moje stretnutie s poslom smrti, ktoré vnímam tak, ako keby mi niekto chcel povedať „Pozri, aký je život krásny!“

 

Keď váš život zasiahne niečo vážne, čo otrasie vašimi základmi a možno pozmení aj vaše myslenie, zväčša máte tendenciu si dátum zlomového dňa vyryť do svedomia podobne, ako tam máte hlboko vpečatený deň svojich narodenín či iné otrepané číslo. Pre mňa je ďalším takým dňom, ktorý mi vošiel do pamäti ako svetu pád dvojičiek 11. 9. 2001, dátum 29. 8. 2007. Viac-menej obyčajný deň, trochu pochmúrny vzhľadom, ale to len kvôli počasiu, ktoré tak nejako nemalo náladu. Boh zatiahol nevypratú záclonu a nebo ostalo smutné. Miestami jemne popadali kvapky dažďa. Čas na domáce leňošenie.

Absolvoval som práve jednu z pracovných ciest – vtedy do Veľkého Krtíša. Najprv som si myslel, že to už po príchode otočím a pôjdem domov, keďže sa ladenie počasia začínalo odzrkadľovať aj na mojom vnútri, ale premohol som sa a zahryzol sa do povinností. Vybavil som potrebné a spokojný sa pobral späť. 

Optimisticky naladený, už s úsmevom na tvári, napriek neúsmevu počasia, šoféroval som domov. Opäť sa spúšťali kvapky na zem, rozprchávalo sa. Klesal som svojím autom smerujúc k jednej z ostrých zákrut, pravotočivej. Síce som neletel ako blázon, keďže bola predo mnou tá zákerná zákruta, pribral som sa ubrať rýchlosť. Určité okolnosti zohrali svoje – povrch vozovky vyzeral akoby cestári na túto časť Slovenska zabudli, vozovka sa tam zosúvala každoročne, navyše na mojej strane bol na niekoľkých metroch rozliaty olej. Miesto bolo poznačené už niekoľkými haváriami (no upozornenie na to, že je to nehodová oblasť, neexistovalo), moje pneumatiky tiež neboli nového razenia a svoje lepšie časy už mali dávno odkrútené.

Pribrzdiac som dostal šmyk a to, čo sa následne odohralo, trvalo len sekundy… Auto stalo neovládateľné, v tej rýchlosti som brzdiac prešiel do protismeru, kde mi oproti vybehlo nové, väčšie auto. Nárazu sa už nedalo zabrániť. Zvodidlá lemovali oba kraje cesty tejto zákruty. Zrážka prišla bleskovo a jemná nebola. Mňa odrazilo späť a otočilo opačným smerom. Bol to pohľad do očí smrti. Bol som presvedčený, že je to koniec, že sú to posledné sekundy môjho života.

Keď som roztvoril viečka a zdvihol otrasenú hlavu, ktorá pravdepodobne vrazila do palubovky, bolo počuť len ticho a pokoj. Možno čosi podobné prežili vojaci, keď po bojoch v povstaní v zákopoch posledný raz zdvihli hlavu a zistili, že už je po všetkom. Ticho a pokoj… Ani som nepremýšľal, len konal, rýchlo som sa predieral von dverným oknom, keďže samotné dvere boli stlačené a zaseknuté a vlastne celý predok úplne zdemolovaný. Niečo syčalo, niečo vytekalo, niečo už vôbec neexistovalo. Našťastie, dvom ľuďom z druhého auta sa fyzicky nič nestalo. Ich voz bol síce poškodený, ale lepšie vybavený ako môj (nemal som ani airbag, držal ma len pás).

Vyviazol som viac-menej bez zranení. Síce som mal otrasenú a rozbitú hlavu, na jednej ruke mi sklo vošlo do ruky, no a narazené som mal viaceré časti tela, najmä kolená, plece či ruky, ale nič zlomené. Pás mi zanechal odreninové čiary na koži. Keď som sa vyzliekal krátko po nehode na rontgene, padalo zo mňa sklo, no bol som šťastný, že žijem. Auto zostalo nepoužiteľné a ďalšie kilometre už nikdy neprebehlo, ale ani trochu ma to nemrzelo, najmä v porovnaní s hodnotou života, ktorý mohol bežať naďalej.

Dodnes je tento deň pre môj život zlomový. Znamená akési moje vnútorné povstanie. Zmenu. Často sa obraciam späť do minulosti, aby som si lepšie vedel uvedomiť prítomnosť a tak predišiel horšej budúcnosti. Čas plynie rýchlo, niekedy si ho nevšímame a uniká nám pomedzi prsty. On síce nekonečným je, ale nie pre nás, naše životy majú určitú hranicu, i keď by sme chceli žiť večne. Preto nám možno osud sem-tam ponúkne pohľad do očí smrti, resp. narodí človeka na tento svet aj druhý raz. Vtedy si uvedomujeme skutočnú hodnotu bytia a túžime žiť. Vtedy zistíme, aký je život krásny.

Dnes som tu nemusel byť, nepísal by som tento článok, preto i keď mi pri spomienke na to neraz prejdú po tele zimomriavky, chcem povedať, že táto nehoda ma posunula ďalej, stala sa skúsenosťou, o ktorej často hovorím a snažím sa posmeliť aj iných. Neraz sa utápame v sprostých myšlienkach, že náš život nemá cenu, no je len na nás, či sa opäť narodíme a začneme myslieť inak, pozitívnejšie. Vždy predsa máme nádej…

„Človek nesmie strácať nádej. Stratiť nádej je to isté ako umrieť dvadsať rokov pred vlastnou smrťou!“ (I. G. Erenburg)

Budík pre susedov

28.07.2021

„Išla by som už na tú dovolenku! Veď kým sa konečne začnú prázdniny, budeme vyzerať ako mátohy,“ hundre si ponad raňajky gymnazistka, ktorú opäť zobudilo tlmené vibrovanie budíka susedovcov zhora. „Linda, veď ty tak už aj vyzeráš,“ podpichne sestru jej o chvíľu mladšia dvojička Sofia a odpije si z kakaa. „Isté veci je potrebné jednoducho pretrpieť! Koľko [...]

Čas, vôľa a trpezlivosť

25.10.2020

Vôľa človeka úzko súvisí s ovocím jeho dní. Časom a ľuďmi ošúchané príslovie o trpezlivosti a ružiach pozná každý z nás. Už nie každému bývajú tieto slová dôverne známe aj v praktickej rovine. Ale aj tí, ktorí príslovie poznajú len z počutia, si môžu navôkol seba všímať, že vďaka trpezlivosti a vôli všeličo v živote skutočne rozkvitá. [...]

O opicu navyše

18.09.2020

„Oci, viem, že máš asi opicu, ale už by si zvládol šoférovanie?“ dobehlo za otcom dievča s mobilom v ruke a súrením v hlase. „Ale, Nely! Veď otec toho zasa tak veľa nevypil, len jednoducho nie je zvyknutý. Poznáš ho, vždy keď prídeme na letnú dovolenku na Liptov, ujo Vojto otvorí fľašu a otcovi veľa netreba,“ pripomenula jej mama, ktorá sa prehrabávala [...]

Boris Beňa

Šutaj Eštok: Beňu v Kongu zadržali podľa informácii zo SIS pre podozrenie zo špionáže

18.04.2024 10:50

V roku 2021 bol Beňa odsúdený na trojročný trest s podmienečným odkladom na päť rokov.

CDC-Gathany-Aedes-albopictus-1  1

Invázneho ázijskeho komára prvýkrát potvrdili v Košiciach

18.04.2024 10:38

Ide o pomerne veľkého komára a potenciálneho prenášača vírusov vrátane vírusu západonílskej horúčky.

Constanta, NATO, protivzdušná obrana, Rumunsko, vojaci, Mihail Kogalniceanu

Nové letecké dráhy aj škôlky. Sto kilometrov od Ukrajiny rastie najväčšia základňa NATO

18.04.2024 10:35

Rumunsko v posledných rokoch masívne investovalo do obrany.

marcelpales

Marcel Páleš (1986) je členom Spolku slovenských spisovateľov a členom literárneho klubu Litera 2. V súčasnosti dramaturg v Rádiu Regina Stred, tiež redaktor a moderátor. Vyštudovaný učiteľ slovenského jazyka a etickej výchovy. Predtým redaktor v časopise, neskôr redaktor spravodajského portálu a metodik knižnice. ¤¤¤ Okrem mnohého iného ho zaujímajú diskusie o zmysle života, rád presahuje hranice priemernosti, miluje čítanie kníh a tiež čítanie ľudí. Keďže rád nachádza neobyčajné v obyčajnom, nájdete ho často strateného v pozorovaní kolobehu života. ¤ ¤ ¤ Jeho tvorba sa sústreďuje nielen na prózu a poéziu, ale rád sa pristavuje aj v úvahovo-esejistických vetách. ¤ ¤ ¤ Debutoval dobrodružným románom KEĎ SLNKO NEZAPADÁ. V roku 2011 zostavil s Petrom Papšom zbierku básní s názvom NULA (spoluautori: Pavel Hirax Baričák, Stanislav Háber, Miroslav Kapusta, Pavol Korba a Michal Ďuga). V súčasnosti sa od roku 2011 aktívne realizuje najmä prostredníctvom zoskupenia autorov pod názvom GENERÁCIA NULA (generacianula.sk). Nuláci pravidelne prinášajú rôzne kultúrne podujatia, predovšetkým autentické čítačky so živou hudbou. V roku 2013 vydal Marcel Páleš samostatnú básnickú zbierku VEĽKÝ TRESK A MALÁ TRESKA. V roku 2014 mu vyšla novela MALÝ PRÍBEH VEĽKEJ NÁDEJE. Ide o skutočný príbeh mladej ženy, ktorá sa pri vstupe do dospelosti musela popasovať so zákernou zhubnou chorobou. V rokoch 2013-2015 bol organizátorom a autorom myšlienky literárneho festivalu SLOVOMfest. V roku 2016 prichádza spolu s Michalom Várošíkom (RTVS) so zbierkou poviedok ROVNO V TRÁVE. V roku 2018 vydal samostatnú básnickú zbierku ZHRNUTÉ ZO STOLA. V roku 2019 zostavil knižnú zbierku tvorby členov Generácie Nula OKRÔCHANÝ TOPIER.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 121
Celková čítanosť: 414728x
Priemerná čítanosť článkov: 3428x

Autor blogu

Kategórie